loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
MESSEEKSPERTEN: Messekonsulent Arne Markussen i VVS-dagene 2018 gir gode råd til utstillerne. (Foto: Jan Erik Røine)
MESSEEKSPERTEN: Messekonsulent Arne Markussen i VVS-dagene 2018 gir gode råd til utstillerne. (Foto: Jan Erik Røine)

Slik lykkes du under VVS-dagene

/ 2018-06-26 11:43:56

Det koster å delta på messe. Men gjør du ting riktig kan det bli din beste investering noensinne.

– Den viktigste jobben starter før messen åpner, sier messekonsulent Arne Markussen i VVS-dagene 2018.

Markussen er tidligere salgssjef i Bygg Reis Deg og har besøkt messer verden over. Nå jobber han for VVS-dagene.

Planlegg og sett mål

– Om du ikke planlegger og setter mål for messedeltakelsen, så blir det fort bare en stor kostnad for bedriften. Gjør du ting riktig kan det bli en enormt god investering, understreker Markussen.

24. mai var det markedsmøte for bedrifter som har bestilt standplass på VVS-dagene 2018. Der fikk utstillerne tips og råd om hva man kan gjøre for å få mest mulig igjen for messedeltakelsen.

I følge Markussen kan en messedeltakelse deles inn i tre faser: Før, under og etter.

Her er de viktigste tingene du bør ha fokus på i de tre fasene.

I forkant av messen

  • Start planleggingen tidlig
  • Fortell kundene at du skal delta
  • Sett tydelig mål, lag budsjett
  • Tips journalister og messens PR-avdeling om nyheter
  • Utnevn en i bedriften som er ansvarlig for messedeltakelsen
  • Tren medarbeiderne – la de bli gode på messesalg
  • Book møter

 

Under messen

  • Sørg for at det skjer noe på standen
  • Om mulig: La de besøkende få prøve det du tilbyr
  • Forsøk å skill deg ut i mengden
  • Ikke prat i mobiltelefon når du står på stand

 

Etter messen

  • Leads må følges opp
  • Evaluer målene som ble satt før messen
  • Følg opp med pressemeldinger om hvordan messedeltakelsen gikk
  • Femdagersregelen: Ikke vent for lenge før du kontakter de som var innom på standen

 

Skaff deg et blikkfang

Steinar Bergsvåg i Norsk VVS-Merking og Einar Torset i Free Energy deltok på markedsmøtet og fikk mange gode tips.

– Jeg tror det er viktig med digital visualisering på standen. Du må ha et blikkfang for å trekke folk. Det er for mange som sitter i en krok med mobiltelefonen, mener Torset.

VVS-dagene 17.–19. oktober 2018 – Norges viktigste møteplass for miljø- og energiteknikk arrangeres i regi av VVS-foreningen på Norges Varemesse i Lillestrøm. I 2016 satte VVS-dagene rekord med over 11.000 besøkende og 200 utstillere.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode


annonse
annonse
annonse
annonse