loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
KUVØSE: En ny transportkuvøse er også en del av det nyutviklede tilbudet for smittefarlige pasienter. (Foto: Epiguard)
KUVØSE: En ny transportkuvøse er også en del av det nyutviklede tilbudet for smittefarlige pasienter. (Foto: Epiguard)

Filtrering bidro til ny Ebola-ambulanse

Georg Mathisen / 2018-05-04 11:01:47

Den er spesiallaget for å frakte de mest smittsomme. Ebolaepidemien i 2014 ble helsevesenets spark bak for å utvikle en ny ambulanse for smittefarlige pasienter.

Oslo universitetssykehus har det nasjonale ansvaret for smittevern og et eget isolatsenter for å behandle pasienter med smittsomme sykdommer. Men det skortet på transporten.

– På isolatsenteret bruker vi overtrykksdrakter og vifte med filter som henger bak. Dette er engangsdrakter. En pasient som ligger en uke, kan fort bruke 300-400 hundre drakter, forteller Ronald Rolfsen.

Han er spesialrådgiver på ambulanseavdelingen til OUS.

Manglet transport

Det er vel og bra når den smittefarlige pasienten har kommet seg til Oslo. Men da en norsk lege ble smittet av ebola i Sierra Leone i 2014, oppdaget sykehuset for alvor at det mangler transportkapasitet.

Både til kort og lang transport.

– Vi har intensivbilen vår – en «rullende intensivavdeling». Her har vi et godt samarbeid med Luftforsvaret. Vi skjønte at det var her vi måtte gjøre noe, sier Rolfsen.

Bil på fly

Med intensivbilen har ambulanseavdelingen fått prøve seg på logistikken. Bilen kjøres inn på en Hercules C-130 fra Luftforsvaret. Bak bakdørene bygges det opp telt. Personellet som arbeider nær pasienten, utstyres med samme overtrykksdrakter som på sykehuset, mens de som ikke er i direkte kontakt, beskyttes like godt, men med enklere drakter. Personellet må gå på skift – etter tre timer i drakt er du gjerne svett, sliten, tørst og må på do.

En 12-15-timers flytransport fra Vest-Afrika til Norge er en gedigen operasjon.

Nå skal den operasjonen gjennomføres med enda sikrere bil og utstyr.

Filter og undertrykk

UNDERTRYKK: Inne i ambulansen er det mer enn 60 pascal undertrykk. (Foto: Roald Rolfsen)UNDERTRYKK: Inne i ambulansen er det mer enn 60 pascal undertrykk. (Foto: Roald Rolfsen)

– En av utfordringene ligger i hepa-filtreringen. Det var veldig få som kunne fortelle oss hva vi trengte, sier Rolfsen.

Han trengte skikkelig undertrykk – nå er det på 60 pascal – og tolv luftutskiftninger i timen.

Camfil og Bryn Byggklima sørget for filtreringen, med en Cambox 220.

– Vi har også levert all filtreringen til isolatsenteret på Ullevål. Her skal vi sikre ikke bare pasienten, men også de som kjører. Luften som kommer ut, skal ikke være smittefarlig, forklarer salgsingeniør Kjell Høydahl i Camfil Norge.

Transportkuvøse

I tre år arbeidet OUS med å utvikle en ny smittetransportør – en båre som også sørger for at smitten ikke spres til dem som behandler pasienten. Resultatet ble den nye transportkuvøsen Epishuttle, utviklet av norske Epiguard.

Bak det selskapet står blant andre sykehuset, industridesigner og forretningsmann Bård Eker og gründer og lege Fridtjof Heyerdahl.

Den nye CBRNE-ambulansen er utstyrt med to elektriske anlegg, kamera og radiokommunikasjon både mellom ambulansepersonellet og fra bilen til flymannskapene. Slanger til oksygen går i rør-i-rør. Alt er lagt opp til å kunne feste utstyr etter behov, og alt går på hurtigkobling.

– Det som imponerer meg mest, er at de har tenkt på alt, sier Kjell Høydahl etter første kikk på ambulansen.

– Nå er bilen operativ. Vi har hatt de første pasientene, selv om de ikke har ligget i Epishuttle ennå. Alt har funket. Det står igjen godkjennelsene for å kjøre den inn på flyet, men veitransport, som er det mest aktuelle, er på plass, forteller Ronald Rolfsen.

Mer behov

Han understreker at det bare blir mer og mer behov for smittetransport.

– Problemet ligger i multiresistente bakterier. Ullevål får inn cirka ti pasienter i uken med bakterier som du helst ikke vil ha inn på sykehuset. De fleste har vært i utlandet. Bakteriene kommer når vi er ute og reiser, forklarer Rolfsen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
annonse
annonse
annonse