loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse

Ventilasjon for bruk i klasserom

Jan Erik Røine / 2015-08-21 11:54:13

Hanne L. Bottolfsen har gjort seg godt bemerket med denne masteroppgaven.

Under VVS-dagene, på bransjefesten den første kvelden, ble denne masteroppgaven i fjor høst kåret som én av de beste studentoppgavene innen energi- og miljøfag.

Målet med oppgaven var å oppnå et tilfredsstillende inneklima i et klasserom med en lav tilluftsmengde og lav tilluftstemperatur. Fortrengningsprinsippet benyttes for a° oppna° høy ventilasjonseffektivitet.

Behovsstyrt ventilasjon og bruk av lavemitterende materialer er satt som en forutsetning.

Varmetransmisjon

Klasserom karakteriseres ved relativt høy personbelastning, og med en økning i skolebygg som bygges etter passivhusstandard, blir varmetransmisjonen gjennom fasader svært liten. En viktig oppgave for ventilasjonsanlegget blir å fjerne varmeoverskuddet fra tilstedeværende i klasserommet, selv på vinteren.

Barn i skolealder tilbringer store deler av hverdagen inne i klasserom, og dette krever et inneklima som bidrar til økt produktivitet og læringsutbytte for elevene.

For et optimalt inneklima må krav knyttet til termisk, atmosfærisk og mekanisk miljø, i tillegg til lyd- og lysforhold, være opprettholdt. Inneklima er her knyttet til termiske forhold som temperatur og trekk, samt atmosfæriske forhold hvor luftkvalitet er definert ut fra CO2- konsentrasjonen i rommet.

Møt oss i VVS-dagene i oktober.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode


annonse
annonse
annonse
annonse