loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
Jonas Fløde og Kine Bækkevold med vinnnerprosjektet som de hadde laget sammen med Inger Kjønnøy. Foto NILU

Elever blir inneklimaforskere

Jan Erik Røine / 2015-12-16 08:37:50

Et stort antall norske skoler har alt for dårlig inneklima. I et EU-finansiert forskningsprosjekt skal elever og lærere samarbeide for å forbedre innemiljøet på skoler i fire europeiske land.

For å bidra til et bedre inneklima i skoler har det EU-finansierte forskningsprosjektet CITI-SENSE opprettet et samarbeid med elever og lærere på skoler i fire europeiske land.

– Vi ønsker alle at dagens skoleelever skal komme gjennom utdannelsen som sunne, friske og dyktige mennesker, som møter fremtidens store utfordringer på en best mulig måte. Dessverre er inneklimaet på et stort antall skoler fremdeles så dårlig at det reduserer helse, trivsel og læring for mange elever, skriver seniorforsker i SINTEF Byggforsk, Sverre Bjørn Holøs, i en pressemelding.

Vil øke bevisstheten

CITI-SENSE prosjektet søker å øke bevisstheten om inneklima og hvordan inneklimaet kan forbedres med små og store tiltak.

I tillegg gir prosjektet elevene mulighet til å utforme og gjennomføre sine egne inneklimaprosjekter, slik at de faktisk bidrar til ny kunnskap. Ved påsketider i år ble det gjennomført en studentkonferanse, der elever i Teknologi og forskningslære fra Horten, Lambertseter og Lørenskog videregående skoler konkurrerte om beste «poster», og fikk høre foredrag fra Arbeidstilsynet, NILU og SINTEF Byggforsk.

Kan påvirke selv

For at elevene ikke skal bli demotivert i møte med problemer man ikke har mulighet til å løse, forsøker prosjektet å gi elevene informasjon om tiltak de kan gjennomføre selv.

Et nytt kull elever ved de samme tre skolene er nå klar for å ta fatt på nye prosjekter. Denne gangen har de tilgang på mer måleutstyr enn forrige runde, noe som åpner for at ny problemstillinger kan undersøkes. Innetemperatur, lufterutiner og støyforholdene i klasserommene er noe av det de skal se på.

– Vi forskere som følger prosjektet er i alle fall spent på hva de unge talentene klarer å finne ut denne gangen. Vi har allerede sett at ungdommene har både kreativitet og kompetanse til å levere interessante resultater – noe som også lover godt for fremtiden, sier Holøs.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode


annonse
annonse