loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
MANGE EKSEMPLER: Jan-Erik Kleven i Camfil har samlet eksempler på juks fra fem forskjellige konkurrenter bare på et par måneder.
MANGE EKSEMPLER: Jan-Erik Kleven i Camfil har samlet eksempler på juks fra fem forskjellige konkurrenter bare på et par måneder.

Camfil og Interfil raser mot filterfusk

Georg Mathisen / 2018-02-12 10:59:54

– Nå må noen si fra! Men hvor går vi? Konkurransetilsynet? Kofa? Politiet?

Camfil-sjef Jan-Erik Kleven er fortvilet. Til Norsk VVS forteller han om det ene tilfellet etter det andre der konkurrenter fusker: Vinner anbud på pris, før de leverer helt andre og billigere filtre enn det anbudet inneholdt.

Han er ikke alene. Vegard Ottesen hos Interfil forteller den samme historien. Konkurrenter som leverer noe helt annet enn det som er beskrevet i anbudet. Innkjøpere og driftsledere som ikke sjekker godt nok at de får det de betaler for. Anbud som er spesifisert på en såpass besynderlig måte at han synes det lukter.

Ett av anbudene som både Camfil og Interfil reagerte på, ble rett og slett avlyst etter at de to leverandørene nektet å være med.

En rekke eksempler

IKKE SOM FORESPURT: Bildet viser et filter som er levert til byggherre, men som fraviker fra anbudsforespørselen. Filteret har en annen kvalitet og færre lommer enn det som ble forespurt. (Foto: Camfil) IKKE SOM FORESPURT: Bildet viser et filter som er levert til byggherre, men som fraviker fra anbudsforespørselen. Filteret har en annen kvalitet og færre lommer enn det som ble forespurt. (Foto:  Camfil) 

Bare i løpet av et par måneder har Camfil samlet sammen mange eksempler.

– Fem konkurrenter i løpet av snaue to måneder som vi har avslørt for juks og bedrag, sier Jan-Erik Kleven.

– På dette anbudet tilbød vi krav i henhold til spesifikasjonen, sier han, og viser frem det første. Spesifikasjonen, det var P-merkede F7-filtre med en virkningsgrad på over 50 prosent ved partikler på 0,4 my, og også dokumentasjon av livsløpskostnader.

Senere har han oppdaget at det er brukt filtre med virkningsgrad fra 35 prosent og helt ned i 5 prosent. Uten noen dokumentasjon på livsløpskostnader eller sertifikater fra Eurovent, som også var et
krav.

– Det sjokkerer oss. Filter med så dårlig kvalitet vil etter kort tid redusere varmegjenvinningen, sier han, og kommer med et regneeksempel: En reduksjon på 10 prosent vil på et anlegg på 9000 kubikkmeter i timen på Østlandet tilsvare over 20.000 kilowattimer i økt forbruk allerede etter
noen få år.

– Her lurer FM-selskapet byggherren og bruker filter som ikke engang er godkjent av Eurovent, sier Jan-Erik Kleven.

Falsk merking

Han kommer med andre eksempler: Leverandøren som har levert sitt eget produkt til byggherren, men på etikettene på kartongene står det at det er XLT-filtre fra Camfil.

En tredje leverandør har fått påpakning fra SP (Rise), Sveriges tekniske forskningsinstitutt, for å ha misbrukt og feilsitert forskningsresultater fra undersøkelser som instituttet har gjort.

En fjerde leverandør har fakturert for det beste produktet sitt, men levert noe helt annet.

En femte leverandør har gått inn med dokumentasjon på ett filter, men solgt et annet som aldri har fått noen godkjennelse eller kvalitetsmerking.

Interfil-veteran Vegard Ottesen har andre eksempler. Den avtroppende salgssjefen har fått bilder og bekreftelser fra flere steder på at det er levert noe annet enn det som er beskrevet i anbudet. Ett sted har et innkjøpskontor som dekker mange enheter, gitt driftslederne beskjed om å sjekke skikkelig og sørge for at de faktisk får det filteret som de er blitt tilbudt.

Juks fra mange

– Håndfaste bevis, det har vi. Men det å få innkjøpsorganisasjonene til å skjønne hva de blir utsatt for, det er ikke så enkelt, konstaterer Ottesen.

Innkjøpsorganisasjonene kan gjerne jussen bedre enn teknologien.

De sju eksemplene som de to nevner spesielt, kommer fra en lang rekke innkjøpsorganisasjoner – i flere forskjellige deler av landet, men også landsdekkende – og gjelder mange forskjellige filterleverandører.

Skal forfølge sakene

– Konkurranse skal vi ha, men når noen bevisst fører byggherrer, driftere og innkjøpere bak lyset fordi de skal tjene noen ekstra kroner, da må vi si stopp. Nå har vi fått nok. Nå kommer vi til å forfølge disse sakene. Om det da blir ubehagelig for en fylkeskommune, en byggherre eller et facility management-firma, så får det bare bli sånn, sier Jan-Erik Kleven.

Bransjeanseelse

– Vi har volumøkning hvert år og slett ingen krise. Men hvis dette fortsetter, kommer hele ventilasjonsbransjen til å tape anseelse, sier han.

Når noen tas i juks, så mener Kleven at det får for lite konsekvenser.

Han trekker frem et annet eksempel der jurister hadde ansvaret for å kjøpe inn og sjekket at papirarbeidet var i orden, men der filtrene som ble levert, var noe helt annet enn lovet.

– De leverte bare humbug, og etter to–tre år var de ute. Men da hadde de skadet ventilasjonsanlegg for store verdier og gitt et vesentlig dårligere inneklima. Dårlige produkter skitner til gjenvinnere, batterier, kanaler, vifter, spjeld og følere.

De hadde satt inn én type filter innerst i ventilasjonsanlegget og en helt annen type ved luka der de skulle synes, sier han.

Nøytral kontroll?

Vegard Ottesen i Interfil skulle gjerne hatt en nøytral tredjepartskontroll.

– La oss si at det står i anbudet at det i løpet av første leveringsår eller kontraktsår skal tas ut et tilfeldig produkt og sendes til test som leverandøren må betale, sier han, og peker også på Eurovent-sertifisering og P-merking som viktig dokumentasjon.

VKE er overrasket

– Filtrene er akillessenen for godt inneklima i et ventilasjonsanlegg. Det er et stort tankekors hvis det er dårligere produkter på markedet, sier direktør  Thor E. Lexow  i Foreningen for Ventilasjon, Kulde og Energi (VKE).

Han mener miljø og ren luft er et konkurransefortrinn for dem som driver seriøst.

– Det kan jo hende dette skjer mot bedre vitende, selv om det ikke høres slik ut hvis det er så ekstremt at de begynner å klistre andres merker på ting, sier Thor E. Lexow.

DiBK mener intet

– Luftfilter er et produkt som ikke er dekket av en harmonisert EU-standard. Direktoratet for byggkvalitet anser ikke luftfilter som byggevare, ettersom det ikke skal bygges varig inn i byggverket, men skiftes ut jevnlig, sier avdelingsdirektør Christine Molland Karlsen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode


annonse
annonse