loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
SOLA SKINNER: Fra venstre: Bjørn Melheim, adm.direktør i Cramo , vinnerteamet EcoModul og Thomas Astrup, salgsdirektør i Cramo.
SOLA SKINNER: Fra venstre: Bjørn Melheim, adm.direktør i Cramo , vinnerteamet EcoModul og Thomas Astrup, salgsdirektør i Cramo.

Ungdommen ikke i tvil: – Sats på sol

/ 2018-09-10 10:38:27

Etter to dager med intensiv innovasjonscamp er dommen klar: Fremtidens byggebransje drives av solcelleenergi.

Det var konseptet «Ecomodul» som vant juryens hjerter i finalen på «OHG Innovation Camp – Powered by Cramo».

Konseptet går ut på å integrere solcellepaneler i eksisterende brakkerigger ute på bygg- og anleggsprosjekter. Overskuddsenergien kan lagres og gjenbrukes ute på byggeplassen.

Gjennomførbar løsning

– Vinnerlaget presenterte en innovativ og kreativ, men samtidig gjennomførbar løsning som vi kan se for oss å implementere i nær fremtid, forteller Thomas Astrup, salgs- og markedsdirektør i Cramo.

Siden onsdag formiddag har 200 elever ved Oslo Handelsgymnasium jobbet med å løse følgende case-oppgave, levert av Cramo:

«Basert på hva dere vet og tenker om fremtiden: Hvilke typer utstyr og tjenester vil Cramo leie ut om fem år?»

Presenterte foran jury

Elevene ble delt inn i grupper på tvers av studieretninger og trinn.

Torsdag ble ideene presentert foran en fagjury bestående av representanter fra Ungt Entreprenørskap, Handelshøyskolen BI, Oslo Handelsgymnasium og Cramo.

Gruppene fikk 40 sekunder på å selge inn sin idé til juryen. Av de 30 gruppene var det åtte av juryens favoritter som gikk videre til finalen. Blant disse var konseptet «Chatbot» – en intelligent chat-funksjon som skal gjøre det enklere å komme i kontakt med Cramo via PC, nettbrett eller smarttelefon.

Inspirerte Crama

Cramo har en ambisjon om å forme fremtidens utleiebransje.

Selskapet jobber aktivt med innovasjon og håper at aktiviteter som denne kan vekke enda mer interesse for bygg- og anleggsbransjen blant skoleelever.

– Vi er opptatt av å vise ungdommen mangfoldet og mulighetene bransjen vår har å by på. Det var både inspirerende og imponerende å se hvordan elevene kastet seg over utfordringen og hvordan de ulike gruppene valgte å løse oppgaven vi ga dem. Forhåpentligvis ser vi flere av dem ute i arbeidslivet om noen år, sier Astrup.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
annonse
annonse
annonse