loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse

Å selge inn riktige løsninger

Pawel Økland / 2016-06-29 08:30:48

Nå som eksamen er over og første året av studiet er forbi har jeg fått reflektert over ting som har blitt lagt til side i eksamensperioden.

Jeg har sett gjennom alle fagene og læringsutbyttet og merket meg et aspekt som vi ikke kommer til å fokusere på. Nemlig salg.

Jeg vet ikke hvor jeg kommer til å havne etter fullført studium, men har ønsker om å delta innen prosjektering.

Nå er det slik at alt kunnskapen jeg har og kommer til å opparbeide meg igjennom de neste årene gir meg muligheten til å komme med gode løsninger. Det hjelper ikke om jeg kommer med gode løsninger dersom jeg ikke har evnen til å kommunisere frem produktet på riktig måte slik at kunden går for denne løsningen.

Det vekket en tanke om at jeg må ha gode verktøy klare i tilfelle jeg havner i en slik situasjon. Etter luftmengdekurs på Gardermoen og Sintef-kurs om byggprodukter fikk jeg kjennskap til miljømerker som blant annet Ecolabel og Teknisk Godkjenning som gjør at jeg har oversikt over produkter med lave emisjonsverdier som igjen påvirker ventilasjonen.

Da jeg deltok i varmepumpekonferansen i år, bet jeg meg merke i at evnen til å opplyse om Enova-tilskuddet for kunder godt kunne bli bedre. Det har jeg notert og sjekket ut nettsiden, støtteordninger og skal ha det i bakhodet for eventuelle prosjekter der det passer i skolesammenheng.

Det er rart det der med salg. Jeg har sett gode selgere klare å selge søppel som gull. Energieffektive og miljøriktige løsninger bør da være en enkel ting å selge?

Slik er det ikke i statene utifra en podcast fra HVAC 360 der innemiljø- og energikonsulent Robert Bean sier:

«Folk pruter ned bygg som elever som har fått en D, men vil prute seg ned til en F.»

Videre forklarer Matt Nelson hva som foreligger når bygget tilfredstiller minstekravene i forskriftene «Oversatt til en vanlig person. Det er det billigste bygget som staten lar deg lov til å selge på det åpne markedet ».
En tanke slo meg også om at det kan være at om man kommuniserer med kunden slik at han/hun forstår hva løsningene innebærer i det lange løp. Her tenker jeg at det bør foreligge gode kalkyler i presentasjonen og en rekke ting som jeg ikke er klar over.

Det jeg ønsker er tips fra dere der ute som har erfaringen og klarer å selge inn prosjekter som har fokus på energieffektivitet og er miljøriktige. Del gjerne også utfordringer som er vanskelige. Alle dere som har tips og strategier som dere ønsker å dele, del de gjerne i kommentarfeltet under eller send en e-post til meg på pawel.okland@gmail.com.

Jeg vil ikke tape i en situasjon der en motpart vinner kontrakten bare fordi prislappen ser fin ut ved første øyekast og blender kunden i øyeblikket. Da er det greit å ha en rekke strategier slik at enkle triks ikke tar innersvingen på en.

Å få en diskusjon rundt dette må være en vinn-vinn-situasjon: Økt kunnskap vil bidra til økt lønnsomhet for bransjen og til riktige løsninger.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

OM Pawel Økland

Hei! Jeg heter Pawel Økland, er 33 år og kommer fra Bømlo i Hordaland.

Studerer Energi & Miljø i Bygg ved Høgskolen i Oslo Akerhus og BIM ved NTNU Gjøvik.

Jeg blogger om studieforløpet, livet som student og relevante hendelser i forhold til studiespesialiseringene.

Forutenom emnene jeg tar i studiene interesserer jeg meg for blant annet downhill-sykling, musikk og data.

MER FRA Pawel Økland
annonse
annonse
annonse
annonse