loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse

Eksamensmodus

Pawel Økland / 2016-05-04 09:57:52

Blogg: Nå begynner eksamensjaget. Tiden der alle andre begynner å komme ut av vintershiet og bevege seg ut og nyte solen, ja da går vi studenter inn i eksamensmodus. Og den er aktivert, til det er over.

Frem til 09 juni klokken 12.00 skal vi energi og miljø studenter vise det vi har lært oss på dette semesteret i løpet av tre kjappe timer. Allerede hører jeg lyden av eksamensvaktene som klargjør stoppeklokkene sine. Leverer du et sekund over tiden så er det stryk.

Fagene som står på menyen dette semesteret er Termodynamikk, Matematikk 1000 (Kalkulus & Lineær Algebra), Kjemi og Teknologiledelse.

pawelblogg_eksamen1

De som har vært igjennom emnene kan mulig relatere til den korte oppsummering av semesteret:

  1. Stange hodet i en vegg
  2. Knuse veggen
  3. Oppnå mestringsfølelse
  4. Innse at det gjenstår x antall vegger igjen

Nå er vi nesten ferdig med alle forelesninger, levert prosjektoppgaver, obligatoriske innleveringer og knust de fleste veggene. Det eneste som gjenstår er å finpusse på den kunnskapen man har opparbeidet seg gjennom semesteret i forkant av eksamen.

pawelblogg_eksamen2

Termodynamikken, Kalkulus og Lineær Algebra var de fagene som ryktes å være tyngst. Dette stemte heldigvis ikke ettersom vår klasse har vært heldige med matematikk-lærer John Haugan og fysikk-lærer Marius Lysebo som har et fantastisk opplegg for fagene. De gjør det hele veldig intuitivt med eget materiell (kompendium+oppgavesett) og en rå formidlingsevne.

Takk til de som fikk en blodtørstig løve til å virke som en teddybjørn, riktignok en teddybjørn som må behandles med respekt.

Nå gjelder kollokviegrupper der vi studenter sitter og jobber sammen gjennom oppgaver og utfordrer forståelsen til hverandre. Her gjelder det ikke å bare ha lært seg noen pene formler men å ha fått et overblikk og forståelse for hvordan de ulike elementene i hvert fag henger sammen.

pawelblogg_eksamen3

Vår gruppe har som regel at «Dersom du ikke kan forklare det så har du ikke skjønt det». Spørsmålet «Hvorfor er det slik?» skaper frustrasjon, nye strategier og resulterer i økt forståelse for alle i gruppen. Anbefales sterkt selv om det er ganske irriterende når du har fått det riktige svaret, får spørsmålet «Hvorfor er det slik?» og ikke klarer å begrunne det.

Arbeid i gruppe har bidratt utrolig mye når det kommer til å danne forståelse. Personlig har jeg fått mye mer igjen for å diskutere fagene sammen med andre i stedet for å sitte alene med problemstillingene. Sammen er vi sterke og alle de greiene der, det ser ikke bare fint ut på papir, det funker faktisk ganske godt også.

Er du student så finn noen å jobbe med så fort som mulig! Du tjener utrolig mye på det i lengden.

Frem til 9 juni klokken 1200 skal vi jobbe målrettet, kverulere og utfordre hverandre.

White Board tavlen og hodet skal få kjørt seg!

2 svar til “Eksamensmodus”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

OM Pawel Økland

Hei! Jeg heter Pawel Økland, er 33 år og kommer fra Bømlo i Hordaland.

Studerer Energi & Miljø i Bygg ved Høgskolen i Oslo Akerhus og BIM ved NTNU Gjøvik.

Jeg blogger om studieforløpet, livet som student og relevante hendelser i forhold til studiespesialiseringene.

Forutenom emnene jeg tar i studiene interesserer jeg meg for blant annet downhill-sykling, musikk og data.

MER FRA Pawel Økland
annonse
annonse
annonse
annonse
annonse
annonsee