loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
DIGITAL UTFORDRING: Internett er en utfordring både for kunden og rørleggeren, skriver Kristin Engely i VVS-bloggen. (Illustrasjonsfoto: Shutterstock)

En bransje i endring – markedsføring

Kristin Engely / 2016-08-22 09:16:41

Et godt stykke arbeid er selve grunnlaget for merkevarebyggingen for rørleggere, skriver blogger Kristin Engely.

BLOGG: Når jeg velger rørlegger så vil det gjennom tid dannes tillit, og derfor blir forholdet til rørleggeren ofte langvarig. Alle lokalsamfunn har sine rørleggerbedrifter, og de er godt kjent, stabile og et trygt knutepunkt i bygda. Et godt stykke arbeid er selve grunnlaget for merkevarebyggingen. Da vet folk at du trygt kan bruke rørlegger’n på hjørnet.

Rørleggeren har gjerne en god oversikt over de husene han/hun har arbeidet i; akkurat som en selger har til sin kundeportefølje.

Jeg synes det var veldig hyggelig da en kunde kunne fortelle at han hadde montert røropplegget i mitt barndomshjem, og han husket detaljer gjennom mange år. Det er imponerende! Rørleggeren blir gjerne et fast innslag i en familie, som gjennom årenes løp kommer og går ettersom familien gjennomfører påbygg, renoveringer og utbedringer. Men hva skjer når dette ganske så tradisjonelle yrket konkurranseutsettes i større grad?

Nettet gir flyktige forhold

Vi nordmenn flytter på oss mer enn noen gang, noe som gjør at vi mister litt av den lokale forankringen. Den lokale rørleggeren er plutselig ikke så kjent lenger. Jeg har flyttet flere ganger, og en av de største utfordringene er å finne de gode håndverkerne. De som lokalbefolkningen kjenner og bruker.

Derfor tyr jeg i stor grad til internett, leser på forum som f.eks byggebolig.no eller viivilla.no, sjekker referanser, hører med venner, og leser om bedriften på Facebook og på bedriftens hjemmesider, eller jeg sjekker ut skrytebilder på Instagram. Jeg får inspirasjon til nye renoveringsprosjekter på Pinterest, og leser tips på interiørblogger. Kanskje tar jeg et kjapt Google-søk for å se om andre har delt noen erfaringer.

Samlet danner jeg meg et bilde av håndverkeren gjennom de sporene han legger fra seg på internett. Samme fremgangsmåte brukes også for å finne produkter, leverandører og tjenester jeg trenger.

Forholdet til en håndverker blir dessverre mer flyktig på denne måten. Du kjenner kanskje ikke rørleggeren eller elektrikeren, eller faren hans. Du har ikke gått på skole med søsteren eller spilt fotball med ungene hans. Tillitsforholdet starter på scratch, og det tar tid å bli kjent og få et godt kundeforhold. Dette utfordrer både kunde og rørlegger.

Lett å bytte

Kundene er kravstore i dag. Hvis vi er misfornøyd er det enklere å bytte ut en håndverker ved neste prosjekt, i stedet for å ta dialogen og finne en løsning. Dette setter større krav til rørleggeren (og selvfølgelig også til leverandører) enn noensinne.

Konkurransen er stor, både fra netthandel og utenlandsk arbeidskraft, men også fordi flere rørleggere jobber i større geografiske områder. Kundene er flyktige. Terskelen er lav for at dårlig arbeid gir dårlig omtale, og internett gjør at denne omtalen når mange veldig raskt. De fleste har kanskje fått med seg mittanbud.no som annonserer på TV og radio, med fokus på håndverkertjenester. Det er lettere å shoppe rundt etter håndverkere, og dermed må håndverkeren levere på et høyt nivå hver dag. De må også vise at de finnes på en annen måte en tidligere, og kommunisere hva de kan tilby til nye kunder.

De gode rådene, en sikker installasjon, punktlighet og kunnskap er produktet til rørleggeren, og det som gjør at fagmannen skiller seg ut. Dette får du ikke i netthandelen. Samtidig er markedet er mer transparent enn før og derfor har flere og flere rørleggerbedrifter en strategi for sosiale medier, og en strategi for sin markedsføring. Det tok sin tid, men VVS-bransjen har i større grad enn før gått fra jungeltelegrafen til digital markedsføring. I denne tradisjonelle bransjen skulle nok mange ønske seg tilbake til jungeltelegrafen, men selv om endring kan være ubehagelig så vil markedet endre seg – hele tiden, og dermed må også vi endre oss.

Må innfri

Kort oppsummert er det fire enkle punkter som må innfris: Tillit, kunnskap om markedet, godt håndverk og markedsføring av egne produkter og tjenester.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

OM Kristin Engely

Stilling: Salgs- og markedssjef i CTC Ferrofil

Faglige interesser: Fornybar energi, energieffektivisering, kommunikasjon og markedsføring av VVS-bransjen

Som utdannet sivilmarkedsfører har jeg vært ”fremmedarbeider” i bransjen i over 10 år, og er svært opptatt av miljøvennlig, fornybar energi, som jeg også blogger om på blogg.ctc.no. Jeg blogger om temaer som opptar meg for øyeblikket, og håper jeg kan bidra med et litt annet perspektiv. Kommunikasjon er viktig for VVS-bransjen som helhet, men er underprioritert i en teknisk bransje. Jeg vil gjerne fokusere mer på tverrfaglig kommunikasjon mot ulike interessegrupper bl.a. for å vise kvalitetene ved bransjen vi jobber i.

MER FRA Kristin Engely
annonse
annonse
annonse
annonse
annonse
annonsee