loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
KJØNNSDELT BRANSJE: Har vi et felles ønske om flere kvinner inn i bransjen, så vil vi få det også, skriver Kristin Engely i VVS-bloggen. (Illustrasjonsfoto: Shutterstock)

VVS-bloggen: Ja til jenter!

Kristin Engely / 2016-10-07 08:30:46

VVS-BLOGGEN: Hvordan skal vi få tak i flere jenter, spør Kristin Engely.

Det kommer ikke som noen bombe at det er flest menn i VVS-bransjen. Statistikk viser at kun 3 prosent av søkerne til bygg-og anleggsteknikk i Oslo er jenter. I bransjen totalt er det 96 prosent menn.

Altfor få

Hvorfor velger egentlig jenter bort rørleggerfaget når det velger utdanning?  Blir de skremt av et maskulint miljø, plakater på veggene og røff humor? Kanskje – kanskje ikke. Jeg er jente. Og jeg digger VVS-bransjen! Men jeg kunne godt tenke meg å se flere kvinner! Ikke fordi det er noe feil med gutta, jeg liker dere som dere er med røff humor og det hele, men fordi jeg tror jenter har noe verdifullt å bidra med. At en litt høyere kvinneandel hadde gjort noe med arbeidsmiljøet for eksempel, eller til andre innfallsvinkler, møte kunder på en annen måte. Kvinnelige rørleggere har generelt et svært godt rykte. De er profesjonelle, effektive og faglig dyktige. Problemet er at det finnes så få av dem! Hvordan skal vi så få tak i flere?

Felles ønske må til

Forsvaret ønsker seg over 20 prosent kvinner i militæret innen 2020, og de er nær ved å nå målet. For få år siden var andelen 8 prosent.  Dette har de gjort gjennom godt planlagt kommunikasjon og dedikert markedsføring. Nå er også kvinneandelen i Forsvaret blitt et politisk tema med verneplikt for kvinner, noe som vil øke andelen betraktelig.

Et annet eksempel er NHO, som akkurat har startet opp et prosjekt som heter jenter og teknologi, hvor målet er å øke andelen jenter på teknologifag. De skaper møteplasser og satser på tidlig og god kommunikasjon. Her gjelder det ikke bare å satse på jenter, men å få tak i de jentene som egentlig vil, men kanskje ikke tør. Få tak i gode hoder, kommunisere og markedsføre fagene. Dette tror jeg rørbransjen har godt av også. Hvorfor kan ikke vi gjøre det samme? Vi må i fellesskap sette ord på det og si at vi ønsker oss flere kvinner; gjerne sette et mål slik som Forsvaret har gjort.

Som jeg har skrevet litt om i et tidligere blogginnlegg, så er det ikke så mange utenfor VVS-bransjen som kjenner til den endringen bransjen har gjennomgått de siste årene. Den er sammensatt, spennende og bred, og jeg er helt sikker på at om vi kan informere godt og riktig utad så vil får flere gode folk inn. Dette er folk som vi kanskje mister til andre bransjer. Har vi et felles ønske om flere kvinner inn i bransjen, så vil vi få det også. Nøkkelen må være å tydeliggjøre faget, spisse kommunikasjonen mot ulike målgrupper allerede tidlig på ungdomsskolen, markedsføring som treffer de vi leter etter og skape gode møteplasser og et godt arbeidsmiljø.

Vi må finne vår vei

Jeg ser en endring hvor jenter blir etterspurt i større grad enn tidligere. Det er mer snakk om kvinnelige rørleggere enn før. Det er en økning i kvinneandelen i leverandørledd og andre bransjerelaterte stillinger. Derfor tror jeg også at det er viktig og på høy tid at vi omsetter ønsker til handling for å finne vår vei til en høyere kvinneandel.

Eli Heyerdahl Eide i Rørentreprenørene starter opp et kvinnenettverk på VVS-dagene, og går i front med å bygge nye møteplasser. Jeg mener dette arbeidet er viktig for å få flere kvinner inn, og for å være en ekstra motivasjon for de jentene som allerede er i bransjen. Jeg skal ta meg en pause fra standen på VVS-dagene for å bli med på lanseringen torsdag 20. oktober klokka 15:00. Der håper jeg å se mange flere!

Helt til slutt: Litt inspirasjon som fronter dyktige rørleggerjenter:

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

OM Kristin Engely

Stilling: Salgs- og markedssjef i CTC Ferrofil

Faglige interesser: Fornybar energi, energieffektivisering, kommunikasjon og markedsføring av VVS-bransjen

Som utdannet sivilmarkedsfører har jeg vært ”fremmedarbeider” i bransjen i over 10 år, og er svært opptatt av miljøvennlig, fornybar energi, som jeg også blogger om på blogg.ctc.no. Jeg blogger om temaer som opptar meg for øyeblikket, og håper jeg kan bidra med et litt annet perspektiv. Kommunikasjon er viktig for VVS-bransjen som helhet, men er underprioritert i en teknisk bransje. Jeg vil gjerne fokusere mer på tverrfaglig kommunikasjon mot ulike interessegrupper bl.a. for å vise kvalitetene ved bransjen vi jobber i.

MER FRA Kristin Engely
annonse
annonse
annonse
annonse