loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
TESTTUR: Fagsjef Knut Olav Knutsen i VVS-foreningen har prøvekjørt Fords nye Transit-modeller i Tyskland.

Komfortable nyttekjøretøy

Knut Olav Knudsen / 2016-06-15 08:41:41

BLOGG: Bilfascinasjonen har jeg fra tidenes morgen, mindre ble den ikke da jeg var ansatt som salgsdirektør i Birger N. Haug AS. Derfor er det ekstra moro når Ford inviterer en gruppe journalister til test og visning av sine større varebiler, og jeg får være med til Tyskland.

Denne Transitten er født samme år som undertegnede, mye har skjedd siden den gangen. Det er lett å føle seg litt gammel når jeg ser på bildet.

På slutten av 80-tallet freste jeg rundt som serviceelektriker i en fullstappet Transit.

Nå lanserer Ford en helt ny serie Transit-modeller, også med en nyutviklet dieselmotor. Med sin ekspansive satsing på nyttekjøretøy, har Ford tatt salgsledelsen på nyttekjøretøy i Europa.

Er varebilen så viktig tenker noen, men for sjåføren eller håndverkeren er bilen viktig. De fortjener en sikker og komfortabel arbeidsplass. I tillegg til komfort og sikkerhet er det en selvfølge at bilen også skal være praktisk. Det er heller ikke så dumt at den har et tiltalende design, fascinerende å se den typiske Ford-fronten som går igjen hos alle Ford sine biler.

To stolte direktører viser fram sin nye og avanserte dieselmotor 2,0 EcoBlue Euro VI, ifølge konsernet er forbruket redusert med opp til 13 prosent,  selvfølgelig bra for lommeboken og miljøet. I tillegg er serviceintervallene økt til to år eller 60.000 kilometer, igjen bra for bilregnskapet.

Ifølge de to karene på podiet oppleves komforten veldig god, støy og vibrasjon er vesentlig redusert. Alle de nye Transit-modellene utstyres med denne 2,0 EcoBlue dieselmotoren. Kjøperen kan velge mellom: 105 HK – 360 Nm, 130 HK-385 Nm eller en 170 HK-405 Nm motor.

Med denne lanseringen har Ford stor tro på at de befester sin plass som landets nest største bilimportør av nyttekjøretøyer. Johnny Løvli, en tydelig fornøyd salgsjef i Ford Norge, viser stolt salgsutviklingen. I 2014 økte salget med 40 prosent, og i 2015 med ytterligere 25 prosent.

Fords nyttekjøretøy er utstyrt med en rekke teknologiske hjelpemidler, spesielt hyggelig er det at sikkerheten også ivaretas. Som for eksempel sidevindstabilisator, den hjelper føreren å holde stø kurs. Bilene er også utstyrt med radar og kamera som skanner veien, den gjenkjenner trafikkskilt og advarer sjåføren om avstanden til bilen foran. Kommer du for nære bremser bilen automatisk, slik at kollisjon forhindres. Hvem har ikke vært uoppmerksom og nesten kjørt i bilen foran. Og skulle ulykken være ute, vil bilen automatisk ringe opp nærmeste nødnummer og angi hvor den er, om mobil er knyttet til systemet med bluetooth. Bilen har også ryggekamera og navigasjon.

Spenningen er stor når produktsjefen  i Ford Norge og jeg skal på vår første prøvetur.

 

 

Den første turen er med motoren på 105 HK , som virker overraskende kvikk. På neste tur står 130 HK på menyen. Tipper at 130 HK blir bestselgeren, den er min favoritt. Tror ikke så mange er villig til å betale prisøkningen ved å velge 170 HK. Etter en 30 minutters tur med den største Transitten virker det som om du kjører en mindre bil, den er meget lettkjørt. Alle testbilene var lastet med flere hundre kilo, for å gi et realistisk bilde.

Fascinerende hvor gode varebilene er blitt å kjøre, støyen i kupeen er også moderat. Gratulerer til Ford med en flott serie biler.

 

Ett svar til “Komfortable nyttekjøretøy”

  1. Trikker-Johan sier:

    Er også svært fornøyd med min 2013 transit custom som jeg har hatt siden den var ny. Ingen driftsproblemer og svært god komfort 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

OM Knut Olav Knudsen

Fagsjef i VVS-Foreningen.
VVS-Foreningen er en interesseorganisasjon for alle som har interesse av eller jobber med bygg. Vi har rundt 4000 personlige medlemmer fordelt på 14 regionale grupper. Foreningen representerer alle ledd i bransjen, bestiller, prosjekterende, utførende, leverandøren og drifteren. Vi er den eneste organisasjonen i bransjen som tilbyr en nøytral arena, og styres ikke av særinteresser som mange aktører i bransjen.

MER FRA Knut Olav Knudsen
annonse
annonse
annonse
annonse
annonse
annonsee