loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse

Rørleggeriet – en merkevare?

Kristin Engely / 2016-04-29 12:48:25

Blogg: Folk tror fremdeles vi rørleggere bare driver med kloakk, sa en rørlegger til meg.

Gjennom året er jeg på mange samlinger, messer og kurs med rørleggere, og det byr alltid på spennende diskusjoner. Det er spesielt en ting som det ofte blir snakk om, og det er hvilken posisjon rørleggeren har i arbeidsmarkedet. Både i forhold til leger, ingeniører og økonomer, men også i forhold til andre håndverkere, importert arbeidskraft og i konkurranse med mer netthandel.

– Folk tror fremdeles vi rørleggere bare driver med kloakk, sa en rørlegger til meg. De forstår ikke hvor stort faget egentlig er og hvor mye forskjellig vi holder på med.

– Det er mange dyktige rørleggere der ute, med sunn økonomi, viktige lokale arbeidsplasser og mange millioner i omsetning. Når jeg snakker med folk så er det ikke dette som de assosierer med rørleggeriet, men vi selger jo et viktig håndverk og fagkunnskap, sa en annen.

Hvorfor er det egentlig slik?

Før jeg begynte i VVS – bransjen for 11 år siden var jeg en vanlig sluttbruker, og jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke hadde oversikt over hva rørleggeren egentlig holdt på med. De kom når det var lekkasje, eller når badet skulle renoveres. At de installerte varmeanlegg, store varmtvannsystemer, gulvvarme, radiatorer, innregulerte varmeanlegg, installerte sprinkler, gråvannsgjenvinnere, fyrkjeler og varmepumper og en hel masse annet var helt nytt for meg. Og det virker som det er mange der ute som heller ikke vet.

Kompetansefeltet er bredt, allsidig og krever mye kunnskap. Fagkompetansen er unik og skaper komfortable, energieffektive og fremtidsrettede bygg. Det burde skape stolthet og respekt.

Fagfeltet blir stadig bredere, ny teknologi kommer stadig til og konkurransen tilspisser seg. Kundene leser seg opp på internett og vet nesten mer enn rørleggeren om de ulike alternativene. Det er utfordrende og krever andre tilnærmingsmetoder enn tidligere.

Rørleggeren må selge, veilede og gi gode råd, som en tilleggspakke til produktene. Det krever en ny måte å tilnærme seg kunden på, og det krever mer kunnskap. Produktene får du kanskje kjøpt på internett til en billig penge, og derfor må det være en merverdi i å gå til rørleggeren.

Du skal være trygg på at du vil få et enda bedre totalprodukt ved å velge fagmannen i ditt nærområde. Enten på service, et bedre baderom, et mer effektivt varmeanlegg, eller en som kan se ditt behov i mange år fremover og kan gi gode råd basert på kunnskapen han/hun besitter.

At rørleggerne føler seg undervurdert er synd, og det betyr at vi har en jobb å gjøre med å kommunisere mer, oftere og bedre, både mot unge, mot kunder, mot myndighetene og internt. Det betyr også at rørleggeren må tilegne seg kunnskap som de ikke har vært vant til, og at utdanningsforløpet burde moderniseres for å tilpasse seg nye markeder. Vi må bygge mer kompetanse og gjøre rørleggerfaget tydelig.

Rørentreprenørene jobber aktivt, det samme gjør VVS–foreningen og NOVAP og en rekke andre aktører. Rørleggerkjedene markedsfører fagmannen i større grad enn før. Der hvor det tidligere var fokusert på at kun ett valg var rett, og alt annet katastrofe er skrinlagt.

Nå er det fagmannen som gjelder, og det er bra!

Men vi har en lang vei å gå. Vi burde ha en idedugnad snarest, for både rørleggere og leverandører vil ha faghandelen i fokus. Vi må bygge merkevare for fagmannen og vi må gjøre det sammen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

OM Kristin Engely

Stilling: Salgs- og markedssjef i CTC Ferrofil

Faglige interesser: Fornybar energi, energieffektivisering, kommunikasjon og markedsføring av VVS-bransjen

Som utdannet sivilmarkedsfører har jeg vært ”fremmedarbeider” i bransjen i over 10 år, og er svært opptatt av miljøvennlig, fornybar energi, som jeg også blogger om på blogg.ctc.no. Jeg blogger om temaer som opptar meg for øyeblikket, og håper jeg kan bidra med et litt annet perspektiv. Kommunikasjon er viktig for VVS-bransjen som helhet, men er underprioritert i en teknisk bransje. Jeg vil gjerne fokusere mer på tverrfaglig kommunikasjon mot ulike interessegrupper bl.a. for å vise kvalitetene ved bransjen vi jobber i.

MER FRA Kristin Engely
annonse
annonse
annonse
annonse