loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse

Våger ikke å selge nye løsninger

Jan Erik Røine / 2015-08-21 12:14:14

Håndverkerne sliter med kompetanseheving og er redde for å anbefale innovative løsninger. Det er konklusjonen i en ny undersøkelse fra Lavenergiprogrammet.

Økt krav til effektivitet og byråkratisering av bransjen fører til at håndverkerne ikke har tid til å oppdatere seg på nye produkter og løsninger.

«Ingen har lyst til å anbefale løsninger de ikke har kompetanse på,» er ett av utsagnene fra håndverkerne som er intervjuet i rapporten, som Direktoratet for byggkvalitet og Lavenergiprogrammet la frem fredag i forrige uke.

VELGER BORT GODE ENERGIBESPARENDE LØSNINGER

– Dette er veldig interessant lesing for oss

– Dette er veldig interessant lesing for oss, og bekrefter at den satsningen vi gjør for å heve kompetansen på blant annet energieffektive løsninger er verdifull, sier Harald Amundsen, rådgiver i Brødrene Dahl.

I flere år har BD hatt fokus på å holde blant annet rørleggere og prosjektansvarlige oppdatert på nye produkter og løsninger, og VVS-grossistens Kompetansesenter utenfor Larvik er flittig besøkt av kunnskapstørste bransjefolk.

– I undersøkelsen Ipsos MMI har gjort for Lavenergiprogrammet og Direktoratet for byggkvalitet, forteller håndverkerne at de tilegner seg ny viten gjennom praktisk utførelse, og at de foretrekker å lære ved å prøve og feile. Bøker er bortkastet som undervisningsmateriell, det er demonstrasjoner i realistiske omgivelser som fungerer. Dette har vi tatt hensyn til ved Kompetansesenteret, der løsningene vises i praksis, sier Amundsen.

Ett av svarene i undersøkelsen viser at produktleverandørene har en sentral rolle i opplæringen av byggebransjen:

” Å lese ei blekke er ikke så spennende, bedre å få det forklart av en som kan det. Da sitter det bedre.” Sitat norsk elektriker.

Hardt presset på tid og marginer

Rapporten viser også at det er vanskelig å prioritere videreutdanning og kurs i små bedrifter. De er hardt presset på tid og marginer, og det er oftest sjefene som føler ansvar for å innhente ny kunnskap, men leveringspress gjør at informasjonen ikke alltid når de ansatte.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode


annonse
annonse
annonse
annonse
annonse
annonsee