loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
VEILEDER: – Vi bruker mye tid rundt de fleste salgene for at kundene skal finne riktig løsning både teknisk, kostnadsmessig og miljømessig, sier fra høyre daglig leder Carl-Axel Sandberg, kunde­konsulent Nina Gynnild, lagersjef Jess Koren og kundekonsulent Tor Espen Lie i Parlock. (Foto: Parlock)

Satser på ettermarkedet

Synnøve Prytz Berset / 2017-01-17 09:23:29

Det er lenge siden Parlock så mulighetene innenfor rehabilitering. – Noen vil røske ut og skifte alt, men tenker du på sluttbruker og hans kostnader kan det være lurt å se på alternativene.

Det sier daglig leder i Parlock, Carl Axel Sandberg. Parlock er en heleid norsk leverandør av ventilasjonsutstyr med 30 års fartstid i bransjen. De startet opp som et lite familiefirma i 1985.

– Det var faren og svogeren min som startet bedriften med salg av elektromaskiner, forteller daglig leder Carl Axel Sandberg, som nå har tatt over bedriften.

Etter kort tid tok de over et konkursbo av et firma som drev med vifter, og det var deres spede begynnelse i ventilasjonsbransjen.

– Dette var en tilfeldighet, men vi vokste raskt inn i bransjen, og var en periode på 90-tallet leverandør til så å si alle aggregatprodusentene i Norge, sier Sandberg.

Vektlegger rådgivning

I starten var bedriften datterselskap til et dansk foretak, men i 1991 ble de selveid og feiret i fjor 25 år som selvstendig firma.

– De siste årene har vi gjennomført et generasjonsskifte som også medførte to nyansettelser, sier Sandberg.

Kundene deres spenner fra enkeltmannsforetak til GK inneklima og Caverion, og er spredd geografisk over hele landet fra Svalbard til Lindesnes.

– Kundene våre er de med klima, ventilasjon og miljø i navnet sitt. Samt at cirka 30 prosent er rettet mot industrien; fra kjemisk- til fiskeindustri.

Til disse leverer Parlock vifter, roterende varmegjenvinnere, drivsystemer til gjenvinnere og industrivifter. Kundekontakt og rådgivende salg er en sentral del av jobben.

– Vi bruker mye tid rundt de fleste salgene for at kundene skal finne riktig løsning både teknisk, kostnadsmessig og miljømessig.

Ettermarkedet

– Fram til slutten av 90-tallet leverte vi vifter til aggregatprodusentene, noe som var tidkrevende med pressede priser. Vi fikk senere en dreining og mye av vårt arbeid er i dag fokusert på ettermarkedet og rehabilitering av ventilasjonsanlegg.

Parlock hjelper kundene, som oftest er entreprenører, med å få nye og gamle komponenter til å fungere sammen i en best mulig løsning.

– Vi leverer innmaten til eldre aggregater som trenger oppgradering, forklarer Sandberg.

Med tanke på alle aggregatene som er levert de siste 30 år sier det seg selv at dette markedet er stort.

– Mange av disse er plassbygde og står på utilgjengelige steder så de må oppgraderes der de står, påpeker han.

UTE PÅ OPPDRAG: Gjenvinnerbytte ho­s Thongruppen. (Foto: Parlock)

EPC og Enova

Mange flere jobber i disse dager med ettermarkedet sammenlignet med tidligere. Miljøfokuset, som startet for fullt rundt 2000-tallet og har økt siden, har vært med på å endre dette, tror Sandberg.

– Dette henger sammen med ENØK-tiltak, EPC-prosjekter, støtte fra Enova, samt TEK-kravene som stadig blir strengere.

Trenden er at man beholder mest mulig av de gamle kanalene. En kombinasjon av oppgradering og å beholde det gamle.

– Noen vil røske ut og skifte alt, men tenker du på sluttbruker og hans kostnader kan det være lurt å se på alternativene, sier Sandberg.

I dag handler det først og fremst om å finne den mest effektive løsningen med best virkningsgrad for å spare mest mulig energi, poengterer han videre.

– Nå er det kun fokus på virkningsgrader og energisparing og at det skal være lønnsomt i oppgraderingen. Vår målsetning er å få en mest mulig optimal og besparende løsning. Det er det vi hjelper kunden med, sier Sandberg.

Økonomisk gevinst

Han påpeker at det tidligere har vært lite fokus på energisparing i industrisammenheng. Først nå, med Enova-tilskudd, velger mange å gjøre noe med dette.

– De blir overrasket over hvor mye sparing som ligger i det og ikke minst et forbedret inneklima i forhold til luftkvalitet; blant annet temperatur, luftmengder og støy, det generelle innemiljøet.

Med tilskudd fra staten, og med statlige foregangsprosjekter, er det mange flere som setter i gang rehabiliteringsprosjekter.

– Det genererer mye jobb for entreprenørene, som er våre kunder. Det er mye enklere å sette i gang når du får litt tilskudd, det er gulroten, sier Sandberg.

På gjenvinneren kan du hente mye på virkningsgraden avhengig av hva som står der fra før. Spesielt på store luftmengder kan man få en veldig økonomisk gevinst.

– Det er dette vi hjelper kunden med ved å se på hvilke vifteløsninger som passer best i forhold til det utstyret som står der i dag. Det samme gjelder gjenvinneren, sier Sandberg, og understreker at besparelsen varierer fra anlegg til anlegg.

– Vi bruker å være forsiktig og si at potensialet kan være rundt 20–25 prosent besparelse. Men det kan bli mer.

Barrierer

Til tross for at rehabiliteringsmarkedet får økt fokus, er det en del barrierer som bremser utviklingen. Først og fremst lommeboka.

– I år har det vært litt lenger vei for sluttbruker å bestemme seg. Det er noe treghet i markedet, trolig på grunn av usikkerheten omkring oljen, sier Sandberg.

Resultatet er at mange venter alt for lenge med å oppgradere ventilasjonsanleggene sine. De merker ikke på ventilasjonsanlegget at varmegjenvinningen ikke fungerer før det blir kaldt ute. Og da er man egentlig litt på etterskudd.

– Det er den tiden på året man har mest  å spare på grunn av varmegjenvinner. Det vil si at får du et havari i denne sesongen får du lenger nedetid. Mange venter i det lengste med å bruke de kronene, sier Sandberg og legger til at det er bedre å få gjort den planlagte oppgraderingen om sommeren.

Havari

Ved havari må de finne beste løsning og prøve å oppgradere til dagens standard.

– Ved stans om vinteren må du kompensere med å fyre med noe annet, strøm for eksempel, og det kan bli dyrt i store bygningsmasser.

Skulle uhellet likevel først være ute har Parlock lager i Hokksund og kan i en del tilfeller levere vifter fra en dag til den neste.

– På restauranter og lignende kan det være helt krise om viften ryker, og da har vi stor nytte av at vi har et lager, sier Sandberg, som likevel råder kundene til å planlegge utskiftingen og ikke vente på havari.

– Vi kan ikke ha absolutt alle viftetyper på lager. Det er uansett lurt å handle før det blir akutte problemer, understreker han.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode


annonse
annonse
annonse
annonse
annonse
annonsee