loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
ÅPNING: Norges ambassadør til Tyskland, Petter Ølberg, Innovasjon Norges Tysklanddirektør Manuel Kliese, München-ansatte Kristin Zwez og Martin Nietz, Innovasjon Norges administrerende direktør Anita Krohn Traaseth, og Dr. Markus Wittmann fra Invest in Bavaria. (Foto: Anne Line Kaxrud/Innovasjon Norge)
ÅPNING: Norges ambassadør til Tyskland, Petter Ølberg, Innovasjon Norges Tysklanddirektør Manuel Kliese, München-ansatte Kristin Zwez og Martin Nietz, Innovasjon Norges administrerende direktør Anita Krohn Traaseth, og Dr. Markus Wittmann fra Invest in Bavaria. (Foto: Anne Line Kaxrud/Innovasjon Norge)

Åpner muligheter i Tyskland

/ 2018-09-18 09:33:35

Innovasjon Norge har åpnet nytt kontor i München. Det betyr nye muligheter i blant annet annet markedet for energi og miljø og smarte byer.

– München kommer vi enda nærmere viktige innovasjons- og investeringsmiljøer i Tyskland, og i Europa for øvrig, sier Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

Høy innovasjonskraft

Mandag 17. september åpnet hun Innovasjon Norges nye kontor i München, som komplementerer selskapets Hamburg-kontor.

– Sør-Tyskland, med München i spissen, er en økonomisk hotspot med høy innovasjonskraft. Store konserner som Bosch, SAP, og Siemens har sine hovedseter i området. Det samme gjelder mye av den tyske bil- og leverandørindustrien, påpeker Manuel Kliese, direktør for Innovasjon Norge Tyskland.

Merkbare forskjeller

Kontoret skal hovedsakelig jobbe med digitalisering og kunstig intelligens i industriprosesser, elektrisk mobilitet, og med å tiltrekke internasjonale investorer til Norge.

– Det er merkbare forskjeller mellom nord og sør i Tyskland, være seg i økonomi, forbrukermønstre og interesser. Derfor er det viktig for Innovasjon Norge å være bredere til stede, sier Kliese.

To personer er ansatt ved kontoret, som skal jobbe tett opp mot Hamburg-kontoret.

10 prosent til Tyskland

Tyskland er det største markedet i EU, og over 10 prosent av Norges fastlandseksport går i dag direkte til Tyskland. Tyskere er også den største gruppen utenlandske turister i Norge.

– Tyskland blir stadig viktigere for den norske økonomien, og er for mange norske bedrifter et naturlig inngangsmarked når de satser internasjonalt, sier Kliese.

Store markedsmuligheter

For norsk næringsliv er de største markedsmulighetene i Tyskland innen temaene energi og miljø, smarte byer, forsvar, bioøkonomi, maritim, reiseliv, kreative næringer, ferdigvarer samt fisk og sjømat.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode


annonse
annonse