loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
PÅ NETT: VVS-kjedene har ennå ikke satset på nett, men dette kan fort endre seg. (Illustrasjon: Shutterstock)

VVS-kjedene er nettsinker

Synnøve Prytz Berset / 2016-12-01 09:18:08

Netthandelen er i sterk vekst innenfor de fleste varehandelskjeder, men innenfor VVS-bransjen er det relativt stille.

Ifølge en undersøkelse fra Virke, som omhandler handel i nye kanaler, har kjedene i bransjer som elektronikk, sport, foto, barne­utstyr, jernvarehandel og kjøkkenutstyr i stor grad etablert seg på nett. På bunnen av listen finner man blant annet VVS-kjeder, dagligvare, kjøkkenkjeder og byggevare.

– Men både dagligvare, byggevare­industri og møbler er segmenter som er i bevegelse oppover, sier bransjeanalytiker Knut Erik Rekdal i Virke.

VVS på bunnen av listen

I Virkes undersøkelse inngår disse kjedene: Bademiljø, Comfort, Varme og Bad og Baderingen.

– Hva tror du er årsaken til at ingen  av disse kjedene har nettbutikk?

– Det kan være at noen er redd for at kundene ikke kommer i butikken, at nettbutikken skal ta volum fra butikken. Andre tror at kundene foretrekker å snakke med noen og få råd og tips, sier Rekdal.

En annen problemstilling er ifølge Rekdal at mange frykter at om kjeden får nettbutikk vil inntekten flyttes fra den lokale rørleggerbedriften til kjeden.

– Dette kan være en utfordring, men det finnes måter å løse dette på. Som for eksempel er det lett å se hvor netthandleren bor og man kan fordele nettomsetningen ut til den lokale rørleggerbedriften/butikken.

Han påpeker at man også ser kombinasjonseffekter ved at mange sjekker ut varen på nett for så gå i butikk for å kjøpe.

– De to kanalene har en nytte av hverandre ettersom de kan spille godt sammen, sier Rekdal, og legger til at Google nå har satt i gang et måleprosjekt for å sjekke hvordan nettet kan fungere som en driver for den fysiske butikken.

– Hva kan konsekvensene bli om VVS-­kjedene velger å fortsette trenden med å ikke ha nettbutikk?

– Konsekvensen kan bli at de som ønsker å handle på nett vil finne andre alternativer enn de fysiske kjedebutikkene.

Varer og tjenester

Det finnes for eksempel frittstående nettbutikker innenfor VVS-segmentet som man kan bruke i dag.

– Man kan også få en lekkasje til byggevare-, og flisbutikker som tilbyr samme varer, sier Rekdal.

Bransjene som er størst på nett har ofte varer som ser helt like ut uavhengig av hvor du kjøper den, og da er det ofte først og fremst prisen som avgjør hvor kunden kjøper den. Fordelen for VVS og byggevarer er at de kan selge en kombinasjon av varer og tjenester, noe som trolig vil bremse utviklingen i forhold til netthandelen.

– Innenfor VVS er det en kombinasjon, noe som gjør at denne bransjen kanskje ikke har vært så utsatt for netthandelen, men dette kan endre seg raskt, sier Rekdal.

Netthandel_virkeundersøkelse_Rekdal_nettFLERE: – Jeg vil tro at vi snart ser at flere av de profiler­­te VVS-kjedene også får nettbutikker, sier Knut Erik Rekdal, i Virke. (Foto: Jan Erik Røine)

Økt netthandel

Byggmax er et eksempel på en kjede som har begynt å posisjonere seg ved å kombinere nett, butikk og tjenester. På deres nettsider har de for eksempel nå en kampanje hvor de averterer for at du kan «gjennomføre et byggeprosjekt fra a til å, fra tegning til resultat, med bare noen få tastetrykk».

Trenden er uansett at netthandelen er i bevegelse oppover. Ifølge Virkes undersøkelse har i gjennomsnitt 61 prosent av norske varehandelskjeder nettbutikk, og 64 prosentav omsetningen i norske varehandelskjeder skjer i multikanalbedrifter.

Og i to av tre bransjer der det finnes kjeder både med og uten nettbutikk er det multikanalkjedene som har den sterkeste veksten.

– Det er fordi det er de som er mest offensive og flinkest til å drive varehandel som først tar steget ut på nettet. De treffer en større del av markedet ved å operere i flere kanaler, sier Rekdal, og trekker frem IKEA som eksempel på en varehandelskjede som kombinerer nett og butikk på en god måte.

– Her kan man sitte og tegne kjøkkenet sitt i ro og mak hjemme på nett, gå i butikk for å handle og se ferdige kjøkken og få hjelp til planlegging.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode


annonse
annonse
annonse
annonse
annonse
annonsee