loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
Ingen av de fire største VVS-kjedene har nettbutikk, men det vurderes fortløpende. – Kundene stiller flere krav til tilgjengelighet og vi må være der kundene etterspør varer, sier konstituert administrerende direktør i Comfort, Siw Holter.

– Synlighet blir viktig

Synnøve Prytz Berset / 2016-12-05 12:00:42

Blant de store VVS-kjedene er det kun Rørkjøp som har nettbutikk per i dag, men flere vurderer det fortløpende.

Bademiljø har ikke nettbutikk i dag, men det er noe de vurderer forløpende.

– Vi ser at kundene i større grad orienterer seg på nettet, og god synlighet her blir viktig fremover – i kombinasjon med fine og inspirerende VVS butikker, sier administrerende direktør i Bademiljø, John-Arne Eiken.

Vil ha kunder i butikken

Heller ikke Baderingen har prioritert å investere i nettbutikk. Årsaken er at de vil ha kundene inn i de fysiske butikkene sine, forklarer daglig leder i Baderingen, Tom Bogstrand.

– Nei, det har litt med kost/nytte å gjøre. Det ville ha kostet oss mye penger å investere i det, derfor har vi valgt å ikke gjøre det ennå, sier Bogstrand, og legger til:

– Verden blir stadig mer digitalisert, så det kan bli aktuelt på sikt. Men kombinasjonen av varer og tjenester tilsier at våre kunder er best tjent med å komme i butikkene våre, slår han fast.

Riktig montering er viktig

Han understreker videre viktigheten av at produktene monteres på en ordentlig måte.

– Vi har kvalifiserte håndverkere som er utdannet til å installere våre produkter. Det er etter vår mening mange tekniske produkter som ikke er egnet til å selge på nett. Det har lenge vært en trend til bransjeglidning hvor flere benytter våre produkter uten å ha kompetansen som trengs for å installere dem.

Derfor ønsker de å få kundene inn i butikken, hvor de også kan se og ta på produktene.

– Vi vil beholde de fysiske butikkene i bransjen, sier Bogstrand.

Må være der kundene er

Comfort har ikke nettbutikk i dag, men har hatt det for flere år siden, forteller konstituert administrerende direktør Siw Holter.

– Når det gjelder nettbutikk og fremtid er det noe vi vurderer fortløpende. Kundene stiller flere krav til tilgjengelighet og vi må være der kundene etterspør varer.

Ikke avklart

Også i Varme og Bad vurderer de en form for nettbutikk, men om de kommer til å satse på det og eventuelt når, er ikke avklart ennå.

– Varme og Bad har ikke nett­butikk i dag, men vi vurderer hele tiden hvordan vi kan styrke rørlegger­bedriftene våre i markedet lokalt. Vi hadde en nettbutikk klar allerede i 2008, men valgte å legge den på is inntil videre. Hittil mener vi dette har vært riktig beslutning, sier leder marketing Rita Horsdal Jønsberg i Varme og Bad.

Folk fleste orienterer seg på nett

Hun poengterer at de fleste i dag orienterer seg på nett for å finne inspirasjon og løsninger på bad og varme. Samtidig ønsker mange å snakke med en fagmann og varene skal monteres, så en eventuell nettbutikk bør være tett koblet mot den lokale rørleggerbedriften.

– Foreløpig fokuserer vi på at nettsidene våre skal generere konkrete salgsleads både på privat- og bedriftsmarkedet, og det gjør nettsidene til gangs. Noen steder har vi til og med utfordringer med å ta unna alle henvendelsene som kommer via nettsidene, sier Jønsberg.

LES MER:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode


annonse
annonse
annonse
annonse
annonse
annonsee