loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
DIGITAL KONTROLL: Avdelingsdirektør Gunnar Wedde i Oslo kommune tar nye grep for å bekjempe useriøse aktører.

Mer digital kontroll skal hindre svindel

Arne Kongsnes / 2016-09-08 08:25:35

Oslo kommune handler for 17 milliarder kroner i året. Nye digitale verktøy skal gjøre det vanskeligere å svindle kommunen.

Utviklings- og kompetanseetaten (UKE) samordner kommunens innsats for å bekjempe arbeidsmiljøkriminalitet.

Nå er kommunen i startgropa med et nytt digitalt system for leverandøroppfølging i særlig utsatte bransjer – med særlig vekt på bygg og anlegg.

Klare mål

Avdelingsdirektør for konsernkjøp i Oslo kommune, Gunnar Wedde, lister opp prosjektmålene:

• Anskaffe system for å registrere hvilket mannskap og entreprenører som til enhver tid er på de ulike byggeplasser eller vedlikeholdsoppdrag i kommunen
• Etablere automatiske kontroller for å avdekke uønsket eller kriminell aktivitet

– Dette vil gi oss fantastisk mye bedre muligheter for mer effektiv kontroll, sier han.

Digitalt kontrollsystem

Oslo kommune undertegnet tidligere i år en kontrakt med Omega AS. Kontrakten til 6 millioner kroner skal bidra til å sikre «systematisk kontroll og analyse av leverandører og deres mannskap på alle bygg og anlegg der Oslo kommune er byggherre».

Gunnar Wedde mener kommunen i dag har god kontroll på byggeplasser som er avsperret, der det brukes rotunder for mannskapsregistrering via HMS-kortet. Utfordringen ligger i å styrke kontrollen på mindre byggeplassene, for eksempel drift og vedlikehold av kommunens 180 skoler og rundt 14.000 kommunale leiligheter.

Alle må registrere seg

Helt sentralt i det nye systemet er elektroniske mannskapslister. Her må kommunen avvente en endring i byggherreforskriften om sanntidskontroll av HMS-kort. Den skulle trådt i kraft 1. juli i år, men er utsatt på ubestemt tid fordi flere bransjeforeninger ønsker mer tid til tilrettelegging.

– Elektronisk registrering av HMS-kortet vil være vår hovedkilde for informasjon om mannskapet. Dermed kan vi også kontrollere at kortets gyldighet og tidsbruken på jobben, forklarer Gunnar Wedde.

LES MER: 90 leverandører på Oslos obs-liste

Kortlesere og apper

Neste fase av prosjektet er å anskaffe faste kortlesere på alle skoler og deretter en app som kan brukes på mobile enheter.

– Appen ser vi for oss kan fungere slik at arbeidstakeren kan logge seg på med HMS-kortet når han er innenfor en radius av 100 meter fra arbeidsstedet, sier Wedde.

Kommunen skal i høst teste systemet internt. På nyåret skal Undervisningsbygg, Omsorgsbygg, Boligbygg og UKE være piloter. Holder tidsplanen, skal det nye systemet være i bruk i alle kommunens virksomheter fra juni 2017.

LES MER: Slik forebygger kommunen arbeidslivskriminalitet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode


annonse
annonse
annonse
annonse
annonse
annonsee