loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
IKKE OVERRASKET:  Daglig leder Sonja Häggman i Exvent AS er glad for at noen endelig tar tak i filterjukset.
IKKE OVERRASKET:  Daglig leder Sonja Häggman i Exvent AS er glad for at noen endelig tar tak i filterjukset.

Innlegg: Filterjukset må stoppes

/ 2018-03-05 08:26:11

– Filterjukset er et problem som går ut over hele bransjens anseelse, skriver daglig leder Sonja Häggman i Exvent AS.

INNLEGG:  Sonja Häggman, daglig leder i Exvent AS

Når uoriginale filtre selges som originalvare går det ikke bare ut over sluttkunden. Det er også skadelig for oss som leverandør, og for bransjen for øvrig.

Det er synd å si det , men på mange måter ble jeg lettet da jeg så artikkelen i Norsk VVS der Camfil og Interfil tok et oppgjør mot de useriøse filter-aktørene i bransjen.

Lettelsen skyldes at det er godt å se at vi ikke er alene. Problematikken er alt for alvorlig til å spøke med. Dette er nemlig et problem som går ut over hele bransjens anseelse.

Snylter på andres merkevare

I Exvent har vi lenge irritert oss over hvordan enkelte aktører bruker vår merkevare for å selge uoriginale filtre til store og små sluttkunder.

Den klassiske måten dette gjøres på følger gjerne den samme oppskriften: Butikken viser fram vår firmalogo, kombinert med Exvents bilder av våre ventilasjonsanlegg på sine nettsider. Målet er altså å selge filtre tilpasset våre ventilasjonsanlegg, men det spesielle er at kunden aldri får konkrete opplysninger om hvilke filtre de faktisk vil motta.

Siden dette er selskaper Exvent aldri har inngått noen avtale med om filterleveranser, har vi lenge hatt en mistanke om at dette er uoriginale varer.

Før jul foretok vi derfor en stikkprøve hos en av disse aktørene. Resultatet var dessverre som fryktet.

Avslørt …

At filteret var uoriginalt var det ingen tvil om. Våre originalfiltre har en tydelig merket emballasje med produktnavn og godkjenningskode. Pakken vi mottok var derimot helt grå og bare utstyrt med en liten
klistrelapp.

Førsteinntrykket er også at filteret er av en langt dårligere kvalitet:

  • Rammen var av plast i stedet for av metall.
  • Utformingen av filterposene var annerledes. Her var det mange små poser plassert horisontalt, mens vårt originalfilter har tre store poser plassert vertikalt.
  • Selve filterposene var av et helt annet materiale, og minnet i praksis mer om et kaffefilter enn et ventilasjonsfilter.

 

Hvorfor er dette et problem?

Exvent er en premiumleverandør som lever av tillit. En tillit som det har tatt lang tid å opparbeide. Det betyr at vi setter vår ære i å tilby energieffektive løsninger som virker godt i hele produktets levetid.

For å klare dette er alle våre ventilasjonsanlegg derfor nøye tilpasset de egenskapene som finnes i våre originalfiltre. Bruker man et uoriginalt filter vil det gjøre at anlegget ikke jobber optimalt, og i verste fall får det kortere levetid. Resultatet blir misfornøyde kunder.

Våre originalfiltre tilfredsstiller i tillegg kravene som stilles etter dagens standarder. Det kan vi selvsagt ikke gå god for at de uoriginale filtrene gjør. Her er det også verdt å merke seg den nye ISO 16890-standarden som rulles ut for fullt i juli 2018.

Målet med den nye standarden er ganske enkelt å sørge for et enda sikrere inneklima. Det blir derfor stilt enda strengere krav til filtrering av svevestøv og stopping av partikler.

Å møte disse kravene er en jobb vi tar på største alvor. Men det at kravene er strenge gjør også at det å lage gode filtre blir enda vanskeligere. Det kreves altså økt kompetanse. Og det er en kompetanse vi selvsagt ikke kan gå god for at produsentene av de uoriginale filtrene innehar.

Et felles løft må til

Exvent har allerede startet jobben med å stoppe bruken av vår logo og våre produktbilder hos uautoriserte aktører. Men dette er ikke en kamp vi kan ta alene.

Skal vi lykkes med å beholde kundenes tillit, er det derfor viktig at både montører, innkjøpere og bransjen generelt er sitt ansvar bevisst.

Først da vil sluttkunden kunne stole på at filteret de har installert vil klare jobben.

Om saken

VEKKER OPPSIKT: Forsiden på Norsk VVS 1/2018.VEKKER OPPSIKT: Forsiden på Norsk VVS 1/2018.

I Norsk VVS nummer 1/2018 fortalte administrerende direktør i Camfil, Jan-Erik Kleven og Vegard Ottesen i Interfil om kritikkverdige forhold i filterbransjen. De fortalte om selskaper som vinner anbud, men men leverer noe annet enn de har lagt inn anbud på. Camfil har også opplevd at det i minst ett tilfelle har blitt klistret Camfil-etiketter på en pakke filtre fra en annen leverandør. I løpet av det siste halvåret har Camfil samlet sammen mange eksempler på juks. Norsk VVS har fått innsyn i sakene og sett dokumentasjonen som Camfil sitter på og som de nå vurderer om de skal gå videre med.

Kjenner du til jukset i filterbransjen eller har tips til saken, send en e-post til tips@skarland.no eller ring 92 62 32 98.

 

 

 

 

 

 

 

2 svar til “Innlegg: Filterjukset må stoppes”

  1. Hannibal sier:

    Thanks for sharing this humbling story!

  2. effetrealite sier:

    Thanks a lot for the article post.Much thanks again. Fantastic.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode


annonse
annonse