loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
FRAMTIDA: Studentene Ole Herman Andreassen (40) og Jenny Viktoria Wulff (24) diskuterer BIM-tegninger i klasserommet på Vestby videregående skole.
FRAMTIDA: Studentene Ole Herman Andreassen (40) og Jenny Viktoria Wulff (24) diskuterer BIM-tegninger i klasserommet på Vestby videregående skole.

Framtidens BIM-teknikere

Arne Kongsnes / 2017-12-21 08:00:02

Her på Vestby videregående skole utdanner 15 studenter seg til BIM-teknikere. De er høyattraktive i arbeidslivet.

Det ettårige studiet tilbys gjennom Fagskolen i Oslo og dette er første året BIM-teknikerstudiet tilbys ved Vestby videregående skole.

FØRSTE ÅRET: BIM-faglærer Hans-Petter Mysen (til venstre), studentene Ole Herman Andreassen og Jenny Viktoria Wulff (24), og avdelingsleder Matz Andre Antonsen.FØRSTE ÅRET: BIM-faglærer Hans-Petter Mysen (til venstre), studentene Ole Herman Andreassen og Jenny Viktoria Wulff (24), og avdelingsleder Matz Andre Antonsen.

Fra papp til heldigitalt

Det er ikke mer enn åtte år siden Fagskolen i Oslo etablerte tilbudet om BIM første gang, den gangen ble en av modellene modellert i papp (!).

Skoleåret er intensivt og krever engasjement og arbeid både på skolen og hjemme. Studentene får øve seg i å delta og lede byggemøter gjennom prosjektarbeid, og lærer seg å presentere prosjekter på en profesjonell måte.

Viktig digitalt verktøy

BIM er en forkortelse for bygningsinformasjonsmodellering. BIM er definitivt i vinden, ikke minst fordi byggebransjen med Byggenæringens Landsforening i spissen skal innføre heldigitale byggeplasser.

En BIM-tekniker modellerer, koordinerer og kvalitetssikrer bygningskonstruksjoner og tekniske anlegg i 3D-modelleringsprogrammer og leder byggeprosesser med digitale verktøy. Studiet er selvsagt heldigitalt.

– Hver studieplass koster oss årlig 250.000 – 300.000 kroner, det er programvare og datautstyr som gjør kostnadene høye. Heldigvis har vi et godt samarbeid med bransjen og programvareleverandørene, sier avdelingsleder Matz Andre Antonsen (44) ved Vestby videregående skole.

På hans ønskeliste står mer datakraft og dedikert server høyt på ønskelista. Programvare for BIM krever mye datakraft og bredbånd i superklassen. Der er ikke skolen helt i mål ennå, nedetiden er for høy.

UTFORDRENDE: Tilstrekkelig datakraft og bredbåndskapasitet er en utfordring for BIM-studentene.UTFORDRENDE: Tilstrekkelig datakraft og bredbåndskapasitet er en utfordring for BIM-studentene.

Fagbrev er starten

For å bli tatt inn på studiet BIM-tekniker kreves normalt fag- eller svennebrev i et byggfag, for eksempel rørlegger eller tømrer, eller tilsvarende realkompetanse. Søkere med toårig teknisk fagskole innen bygg- og anleggsfag, og søkere med høgskoleutdanning innen bygg og anlegg med relevant praksis, har også mulighet til å søke.

Søkerne velger enten BIM-tekniker konstruksjon (BIM-K) eller BIM-tekniker installasjon (BIM-I).

De 15 studentene her er likt fordelt på de to spesialiseringene. 13 gutter og 2 jenter deler felles klasserom. Aldersspennet er fra 21 til 43 år.

– Studentene er attraktive i arbeidsmarkedet. Vi har en ordning med frivillig praksis ute i bransjen i høst- og vinterferien og de to ukene etter påske, forteller avdelingsleder Antonsen.

Rektor Per Hedum er glad skolen kan tilby BIM-studiet:

– For studentene er det veldig bra for cv-en. For skolen betyr det et bredere fagmiljø på et høyere nivå enn før.

Spesialiserte rørleggere

Ole Herman Andreassen (40) fra Fredrikstad har fagbrev som industrirørlegger, KEM fra Fagskolen i Oslo og er ansatt som prosjektleder i Assemblin.

–  Jeg vil lære meg mer om digitale verktøy. BIM blir viktigere og viktigere i jobben min, forteller Andreassen.

Jenny Viktoria Wulff (24) er nyutdannet rørlegger, og kjent for mange av våre lesere gjennom sin innsats for likestilling i bransjen. Nå jobber hun deltid hos Drøbak Rør så ofte hun kan ved siden av BIM-studiet.

–  Jeg har vært interessert i BIM lenge. Det er spennende å jobbe i 3D og ha all informasjon jeg trenger i jobben som rørlegger tilgjengelig digitalt, sier hun.

Ønsker innspill fra bransjen

Det er stor etterspørsel etter BIM-teknikere blant annet hos større entreprenører, rådgivere, programvareleverandører, arkitektfirmaer, ferdighusfabrikanter og i undervisningssektoren.

Et godt samarbeid med bransjen er viktig:

– Vi ønsker innspill fra hele bransjen om hvordan vi kan utvikle studiet videre, sier Matz Andre Antonsen og faglærer Hans-Petter Mysen (32).

Begge er spent på hvordan politikerne i fylkestinget vil prioritere framtidens skoletilbud.

–  Et fagskoletilbud med «Velferdsteknologi» er en tanke. Dette er et populært begrep blant politikere, men det er en utfordring og sette ord på hva «velferdsteknologi» egentlig er og ikke minst hvordan det kan knyttes opp mot en læreplan. Her vil vi også ha innspill fra bransjen om framtidens behov og hva et slikt fag bør inneholde.

LES MER: BIM Fag, nettverk for folk og bedrifter som er opptatt av BIM

VIKTIG TILBUD: Rektor Per Hedum mener BIM-teknikerstudiet er bidrar til å løfte hele skolen opp på et høyere faglig nivå.VIKTIG TILBUD: Rektor Per Hedum mener BIM-teknikerstudiet er bidrar til å løfte hele skolen opp på et høyere faglig nivå.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode


annonse
annonse
annonse
annonse
annonse
annonsee