loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
TETT HULLENE: Arnhild Krog fra Norsk Vann håper norske kommuner vil ta den nye DiVA-plattformen i bruk for å tette enorme etterslepet for vann og avløp. (Foto: Norconsult)
TETT HULLENE: Arnhild Krog fra Norsk Vann håper norske kommuner vil ta den nye DiVA-plattformen i bruk for å tette enorme etterslepet for vann og avløp. (Foto: Norconsult)

Lanserer ny standard for vann og avløp

/ 2018-05-24 10:07:32

Digital VA-forvaltning – DiVA– skaper en helt ny standard for hoved- og saneringsplaner i vann- og avløpsbransjen.

Bortimot 30 personer hadde møtt opp da den nye DiVA-guiden ble lansert i Norconsults lokaler i Sandvika denne uka.

Løft for bransjen

– Vårt felles bransjeløft, DiVA-metoden, er nå klar til bruk og tilgjengelig for hele VA-bransjen. Metoden vil gi bedre grunnlag for å ta gode beslutninger innenfor infrastrukturforvaltning, hovedplaner og saneringsplaner, sier Jonny Ødegård, avdelingsleder for VA prosess i Norconsult.

FoU-prosjektet DiVA ble gjennomført i årene 2012­–2017 og er et samarbeid mellom Norconsult, Asplan Viak, SINTEF, BIT, NTNU, Rosim, Norsk Vann, MEF, rørprodusenter og flere norske kommuner.

Norconsult har hatt rollen som prosjektansvarlig. Primus motor i prosjektet, Tom Baade-Mathiesen, direktør for Norconsults VA-divisjon, innledet lanseringen med å fremheve behovet av å videreutvikle det grunnlaget DiVA har skapt.

– Vi står foran store samfunnsoppgaver innen faget. Etter hvert som vi får DiVA ut i praksis får vi mulighetene til å videreutvikle verktøykassen vår basert på erfaringene vi gjør oss, sier Baade-Mathiesen.

Etterslep

Norsk Vanns rapport 196/2013 Veiledning i tilstandskartlegging og fornyelse av VA-transportsystemer ble utarbeidet i forkant av DiVA-prosjektet. Denne er i tråd med DiVA-metodikken og inneholder eksempler og praktiske tips som kan benyttes i en DiVA-plan. Arnhild Krogh var tilstede fra Norsk Vann under lanseringen.

– Vi har stort investeringsbehov i bransjen vår. For at vi skal klare de utfordringene vi har, må kommunene frem mot 2040 bruke 280 milliarder kroner på vann- og avløpssiden, blant annet for å tilpasse oss til et endret klima, befolkningsvekst og strengere krav både nasjonalt og fra EU. Det betyr nye løsninger og samarbeid på tvers, sier Krogh.

DiVA har tatt arbeidet med den nye verktøykassen et steg videre og skaper en plattform for en felles innsats i bransjen. DiVA lanseres på en åpen plattform og skal være tilgjengelig for alle kommuner, og som Krogh påpeker blir den neste utfordringen å faktisk få kommunene til å bruke løsningen.

– Det hadde vært veldig synd om ikke kommunene tok dette i bruk, sier Krogh.

Fra teori til praksis

En mangeårig forskningsinnsats har ledet opp til DiVA, og forskning og utvikling står helt sentralt i arbeidet. Herman Helness fra SINTEF var til stede for å gi et innblikk i forskningen som ga grunnlag for DiVA-prosjektet.

– RIF-rapporten fra 2015 viser at norske vannforsynings- og avløpsanlegg er i dårlig stand. Noe av grunnen til dette er at det er vanskelig å få kunnskapen ut, slik at den kan tas i bruk. En del av grunnlaget for DiVA er at brukergrensesnittet mot eksisterende forskning skulle omsettes i praktisk bruk, sier Helness.

SINTEF har vært med på å definere strukturen for hvordan DiVA skulle fungere som guide, og støttet opp med verktøy og eksempler. Utgangspunktet har vært at DiVA først og fremst skal brukes av konsulentfirmaer, som en stegvis veileder til bruk i forbindelse med infrastrukturverdiforvaltning.

– DiVA ble et bransjeløft og en nasjonal dugnad. Nå er det viktig å fortsette med videre kompetanseheving i vannbransjen. Både utdanning og videreutdanning har en rolle å spille her. DiVA er forskningsfronten på hvordan det gjøres i dag, men for at man skal fortsette å være i front er det viktig at man ser på hvordan man skal arbeide med veien videre, sier Helness.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode


annonse