loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
VR-SATSING: Rørlegger og BIM-teknikerstudent Lasse Thorstensen beveger seg rundt i den digitale byggmodellen ved hjelp av VR-teknologi.
VR-SATSING: Rørlegger og BIM-teknikerstudent Lasse Thorstensen beveger seg rundt i den digitale byggmodellen ved hjelp av VR-teknologi.

BIM-suksess for Fagskolen

Arne Kongsnes / 2018-02-02 12:47:05

Fagskolen treffer blink med BIM-teknikerstudiet. Nå er også VR på full fart inn i undervisningen.

I 4. etasje på Kuben yrkesarena i Oslo holder studenter og lærere for BIM-teknikerstudiet til.

De fire faglærerne representerer yrkene rørlegger, tømrer, elektriker og murer. Både studenter og lærere sitter i åpent landskap, med store vindusflater og mye lys.

Nesten alle rett ut i jobb

Ingolf Sundfør er teamleder for BIM. Forrige skoleår ble det uteksaminert 53 BIM-teknikere. To valgte videre studier, en valgte på jordomseiling.

– Av de resterende gikk 48 av 50 rett ut i relevante jobber. Mange fikk også jobbtilbud lenge før de var ferdige her. Det tar vi som et tegn på at vi har riktig kvalitet på studentene og at studieopplegget treffer arbeidsmarkedet godt, sier Sundfør.

ÅPENT LANDSKAP: Teamleder for BIM, Ingolf Sundfør, i det åpne klasserommet på Fagskolen i Oslo og Akershus.ÅPENT LANDSKAP: Teamleder for BIM, Ingolf Sundfør, i det åpne klasserommet på Fagskolen i Oslo og Akershus.

Det er neppe å ta i: Hvor mange ettårige utdanninger kjenner du til som gir relevant jobb til 96 prosent av studentene?

LES MER: Her er framtidens BIM-teknikere

Heldigitalt studium

BIM er en forkortelse for bygningsinformasjonsmodellering. BIM er definitivt i vinden, ikke minst fordi byggebransjen med Byggenæringens Landsforening i spissen skal innføre heldigitale byggeplasser.

En BIM-tekniker modellerer, koordinerer og kvalitetssikrer bygningskonstruksjoner og tekniske anlegg i 3D-modelleringsprogrammer og leder byggeprosesser med digitale verktøy. Studiet er selvsagt heldigitalt.

Dette skoleåret er det 32 studenter her, fordelt på en klasse for konstruksjon og en for installasjon.

Søknadsfristen for neste skoleår er 15. april.

– Jeg vil understreke hvor viktig den digitale kompetansen er. Vi har opplevd at noen søkere, gjerne litt eldre, undervurderer betydningen av det digitale, sier Sundfør.

Teamleder Sundfør etterlyser flere kvinner og flere fra VVS-bransjen: En kvinnelig student, to ventilasjonsmontører og to rørleggere er ikke nok.

– Det er viktig med mangfold. Vi får først virkelig nytte av å øve på tverrfaglig planlegging ved at alle yrkesgrupper er representert.

Investerer i VR

Nå er VR-teknologien på full fart inn. Fagskolen har investert rundt 100.000 kroner i tre komplette VR-sett, som gjør at elever og lærere kan møtes digitalt inni BIM-modellen.

Faglærer Lasse Kristensen og student Lasse Thorstensen demonstrerer for oss.

DIGITALT MØTE: Inne i modellen befinner faglærer Lasse Kristensen seg.DIGITALT MØTE: Inne i modellen befinner faglærer Lasse Kristensen seg.

Thorstensen (30) tok svennebrev som rørlegger i 2007, bor i Oslo, kommer fra Porsgrunn og har sin yrkesbakgrunn fra GK Rør.

– Visualisering med VR er moro! Studiet er interessant og spennende og her lærer jeg å bruke BIM aktivt, forteller Thorstensen etter å ha tatt av seg VR-brillene.

UTEN BRILLER: Student Lasse Thorstensen.UTEN BRILLER: Student Lasse Thorstensen.eidekke, en av studiets mange gode samarbeidspartnere.

– Studentene våre har to ukers utplassering rett over påske. Mange av dem får jobbtilbud som følge av hva de viser fram den uka, forklarer teamleder Sundfør.

Skolen monterer i disse dager også løsninger for digitale byggemøter, såkalte ICE-møter (Integrated Concurrent Engineering), eller «samhandlende prosjektering».

Refser høyskolene

Fagskolen opplever altså å være i front på BIM. I et større bilde synes ikke teamleder Sundfør at det er utelukkende positivt:

– Hva gjør ingeniør- og arkitektutdanningene i forhold til BIM? Her er mitt inntrykk at de henger langt etter utviklingen i markedet. Arkitektutdanningene har tatt mer eller mindre aktive valg om å ignorere BIM fordi det etter deres syn bare er en teknisk greie som egentlig hindrer kreativiteten. Ingeniørstudiene underviser sporadisk i Revit eller ArchiCAD, men har ingen samlet plan for hvordan studentene deres skal få nødvendig BIM-kompetanse. Myndighetene må tørre å stille krav, sier Sundfør.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
annonse
annonse
annonse